Calibella

Yosemite National Park

Publicerad 2013-11-13 06:02:00 i Allmänt

Igår kom jag hem från en helg fullt utav en massa äventyr och helt fantastiska utsikter och vackra miljöer. I fredags klockan 5 am blev jag och Angelina hämtade av Jessica, Mailin och Fatimatou för att sedan köra hela den 7 timmar långa vägen till Yosemite National Park. Jag hade hört en del om Yosemite innan och när våra tjejkompisar frågade om vi ville följa med dem och deras fyra tyska killkompisar och campa så svarade vi lite spontant ja. Och jag är väldgt glad att vi valde att följa med för att jag kan helt klart säga, utan att överdriva, att det jag har sett under helgen som varit har varit något utav det vackraste jag någonsin sett i hela mitt liv. 
Vi hyrde två tält, ett tjejtält och ett killtält. Tälten var mer som stugor och hade sängar och belysning men väggarna bestod utav tyg så det var nollgradigt i tältet om nätterna. Eftersom denna park ligger så pass långt upp (i höjd med San Fransisco) var det sviiinkallt, till skillnad från Long Beach och ingen av oss hade vinterkläder så det var lager på lager som gällde. Vi lånade totalt 30 filtar från receptionen och jag hade på mig fem lager med kläder, helt seriöst. Under dagarna däremot var det perfekt temperatur för att hajka. När solen sken räckte det med leggings och långärmat. 
Den lilla "byn" där vi bodde hette Curry Village och bestod utav en massa stugtält, en pizzeria, ett café, en souveniraffär, toaletter/duschar och en lounge med soffor, öppen spis och wifi. Eftersom det nästan var kallare i våra tält än utomhus hängde vi en helt del i den varma loungen. Byn var som vackrast under morgnarna när solen sken in genom de höga tallarna. Den första dagen när vi precis hade kommit fram efter den långa bilfärden gick vi på en kortare vandring till två vattenfall som heter Vernal falls och Nevada falls. Vi gick upp till toppen av Vernal falls som ligger 1500 meter över havet. Benmusklerna fick verkligen jobba uppför de sista trappstegen men det var det verkligen värt för det var så himla fint! På kvällen gjorde vi en BBQ och försökte hålla värmen vid brasan. 
Dag 2 var min absoluta favoritdag. Vi åkte först bil i drygt en timme och sen vandrade vi i 6 timmar och det var så himla vackert hela tiden. Vi gick till Sentinel Dome som är en jättehög klippa typ och jag fick rysningar av att kolla ner i den djupa dalen. Magiskt var det! På väg tillbaks lyckades jag, Hakan och Fatimatou gå vilse men vi hittade tillslut rätt stig igen som tur var. På kvällen var vi verkligen helt slut och mina muskler dagen efter värkte som in i bomben.
Tredje dagen tog vi det lite lugnare. Vi körde bil i två timmar, till en sjö. Killarna fiskade utan bete, och vi tjejer satt och åt nötter och kex samtidigt som vi njöt av den underbara solen. Senare på kvällen blev det ytterligare en grillkväll med marshmallows och choklad. Förresten!!! under natten hade en riktig livs levande björn lyckats öppna killarnas bear box med all mat och stökat ner. De hade varit jätterädda men de tog inga bilder av björnen. Jag som ville se en björn!! faaaan. Men jag får vara glad över att den inte försökte äta upp mig istället. 
 
På den fjärde och sista dagen skulle vi hem, men vi gjorde en liten detour till Mariposa Grove där de har de bredaste träden i hela världen. Det var verkligen en upplevelse det med! Sedan körde vi hemmåt och det var sååå skönt att äntligen få ta av sig alla illaluktande kläder och ta en härlig dusch!

Kommentarer

Postat av: Mamma Maria

Publicerad 2013-11-13 08:36:45

Så vackra bilder!!! Vilken helg!

Postat av: Mamma Maria

Publicerad 2013-11-13 08:36:47

Så vackra bilder!!! Vilken helg!

Postat av: Mamma Maria

Publicerad 2013-11-13 08:36:48

Så vackra bilder!!! Vilken helg!

Postat av: Ammeh

Publicerad 2013-11-13 19:00:50

Så otroligt härligt att se! Vilka platser!!!

Postat av: Sasan

Publicerad 2013-11-14 21:33:48

Nu blev jag avis, det här är ett ställe jag gärna skulle besöka. Va kul för dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela